W związku z utrzymującymi się bardzo wysokimi temperaturami powietrza atmosferycznego przekraczających w większości regionu wartość 30°C, Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów w Olsztynie wystąpił z wnioskiem do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie o podjęcie działań zmierzających do zapewnienia policjantom warunków służby zgodnych z przepisami BHP.
Komendant Wojewódzki przychylił się do wniosku i wydał decyzję o wprowadzeniu zmian w organizacji służby i pracy poprzez jej skrócenie. Ma to polegać m.in. na zastosowaniu dłuższych przerw czy też większą rotację na poszczególnych stanowiskach. Możliwość wprowadzenia dodatkowych przerw bądź skrócenie czasu służby nie może przy tym spowodować obniżenia wynagrodzenia lub obowiązku odpracowania nieobecności. Wprowadzając skrócony czas służby/pracy, bądź wydłużając lub zarządzając dodatkowe przerwy, przełożony powinien pamiętać o zachowaniu ciągłości w realizacji wszystkich zadań służbowych – brzmi decyzja Komendanta.
Podjęte działania pozostają w zgodzie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. z 2002 Nr 217, poz. 1833) oraz z art. 207 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 1974 Nr 24, poz. 141 z późn. zm.). Zgodnie ze stanowiskiem Zespołu Ochrony Pracy Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie, normy te mają zastosowanie także w odniesieniu do policjantów.
Radosław Rząp