allianzlogo policja2016

alianz emeryt 2016

pzu policja 2015

pzu logo emeryt2015

warmia mazury 200

AP BEZUKOLO 1 2 ap 002

benjamin

bartus baner

pom bartek

Pomóż Oliwii

Obradował Zarząd Wojewódzki 12-13.09.2014

oz2014 iko12 i 13 września w Ramsowie odbyło się dwudniowe posiedzenie Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów. Wśród zaproszonych gości pojawili się m.in. nadinsp. Józef Gdański – Komendant Wojewódzki Policji w Olsztynie, Pani Katarzyna Michalak – Główna Księgowa Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie, podinsp. Jacek Doliński – szef Sekcji Psychologów Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie i ks. dr Zbigniew Czernik – Kapelan Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie.

Jednym z głównych punktów porządku obrad było przyjęcie założeń do nowego porozumienia pomiędzy Komendantem Wojewódzkim Policji a Zarządem Wojewódzkim, regulującego najważniejsze aspekty współpracy służbowo-związkowej. Jest duża szansa na to, że dokument podpisany zostanie podczas Wojewódzkiej Konferencji Delegatów. Porozumienie ma uszczegółowić formułę współpracy także na poziomie powiatów – pomiędzy komendantami powiatowymi lub miejskimi a właściwymi zarządami terenowymi NSZZ Policjantów. Do wypracowania ostatecznego kształtu porozumienia i przeprowadzenia go przez obustronne negocjacje Zarząd Wojewódzki upoważnił Prezydium ZW.

Z udziałem Komendanta Wojewódzkiego Policji i Głównej Księgowej omówiono m.in. problem zaległości w wypłacie policjantom należności za dojazdy do służby, kwestie związane z możliwością zwiększenia wymiaru emerytury o 0,5% za każdy rok służby w warunkach szczególnie zagrażających życiu i zdrowiu. Zastanawiano się tutaj, na ile korzystnie może się zmienić treść informacji kadrowej przesyłanej do Zakładu Emerytalno-Rentowego, po Wyroku Trybunału Konstytucyjnego (Wyrok TK z dnia 27 maja 2014 r., sygn.. akt. U12/13) zanim dojdzie do zmiany treści rozporządzenia. Trybunał Konstytucyjny orzekł bowiem, że § 4 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur funkcjonariuszy służb mundurowych (Dz. U. z 2005 r., nr 86, poz. 734, z późn. zm.) w zakresie, w jakim stanowi o bezpośrednim zagrożeniu życia lub zdrowia, jest niezgodny z art. 15 ust. 6 w związku z ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy (Dz. U. z 2013 r., poz. 667, 675, 1623 i 1717) oraz z art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Oprócz tego z Komendantem Gdańskim omówiono zasady podziału środków pochodzących z obniżenia uposażeń policjantów korzystających ze zwolnienia lekarskiego oraz szczegóły związane z planowanym balem charytatywnym na rzecz Fundacji Pomocy Wdowom i Sierotom Po Poległych Policjantach.

Podinsp. Jacek Dolińskiego zapoznał uczestników posiedzenia z programami poświęconymi przeciwdziałaniu skutkom stresu zawodowego oraz przemocy w rodzinach policyjnych. Spotkanie miało na celu zapewnienie wsparcia społecznego przy realizacji tych przedsięwzięć.

O strukturze duszpasterstwa policyjnego w kontekście zadań i oczekiwań środowiska policyjnego rozmawiał ks. dr Zbigniew Czernik. W trakcie dyskusji zrodziło się wiele pytań, ale także i propozycji współdziałania w obszarach, ważnych z punktu widzenia zarówno Kościoła, jak i policjantów.

W porządku obrad znalazł się też punkt poświęcony kampanii sprawozdawczej w województwie. Zarząd Wojewódzki przyjął m.in. termin Wojewódzkiej Konferencji Delegatów i wyznaczył jej miejsce. Odbędzie się ona w dniach 20 – 21 listopada w Kajkowie k/Ostródy. Szczegółami związanymi z jej przygotowaniem zajmie się Prezydium Zarządu Wojewódzkiego.

Sporo emocji wzbudził temat poświęcony ocenie działalności NSZZ Policjantów na szczeblu centralnym. Zarząd Wojewódzki zgodnie uznał, że nie akceptuje dotychczasowych działań kierownictwa Zarządu Głównego NSZZ Policjantów i swe stanowisko wyraził w formie uchwały.

Na krytyczną ocenę złożyły się głównie efekty działalności władz Zarządu Głównego NSZZ Policjantów związane z procesem wdrażania rządowego pakietu ustaw zdrowotnych dla funkcjonariuszy służb mundurowych oraz ze statusem materialnym policjantów, w kontekście braku waloryzacji uposażeń policjantów.

Zarząd Wojewódzki zauważył, że pierwsza  połowa VI kadencji organów NSZZ Policjantów zbiegła się z okresem wdrażania przez Rząd przepisów, które w ocenie środowiska służb mundurowych znacząco pogorszyły status prawny funkcjonariuszy. Szkodliwej reformie towarzyszyło ponadto regularne kurczenie się policyjnych uposażeń. Chociaż od 2009 r. ich nominalna wartość pozostała na tym samym poziomie – realna wartość znacząco spadła.  Do 2014 r. skumulowana inflacja osiągnęła blisko 15% poziom. O tyle właśnie spadła wartość nabywcza pieniądza. Kwota bazowa od 2009 r. wynosi niezmiennie 1 523,29 zł. a przeciętne uposażenie policjanta wynikające w wielokrotności kwoty bazowej (wskaźnik wielokrotności dla policjantów obowiązujący od lipca 2012 r. – 2,87) wynosi 4372,00 zł., co wskazuje, że policjanci stracili przez to średnio ponad 600, 00 zł. Trzystuzłotowa regulacja uposażeń w 2012 roku nawet w połowie nie zrekompensowała policjantom tej straty.

Przez cały ten czas obecne władze Zarządu Głównego NSZZ Policjantów aktywnie uczestniczyły w procesie legislacji a współpraca z Komendantem Głównym Policji spotkała się z wysokim uznaniem Przewodniczącego Zarządu Głównego. Co się więc stało, że kierownictwo Związku, mając tak dogodną sytuację nie zdołało przełożyć jej na wymierne efekty.

Zarząd Wojewódzki pytał retorycznie, dlaczego z kretesem przegraliśmy batalię o L-4? Dlaczego z nowego katalogu chorób zniknęły te, które stosunkowo najczęściej diagnozowano u policjantów i wiązały się głównie ze skutkami oddziaływania długotrwałego stresu zawodowego? Dlaczego za wypadek w drodze do służby i ze służby policjant nie otrzyma już odszkodowania? Dla ZW stało się jasne, że tego typu pytań może być znacznie więcej – „uzdrawianie funkcjonariuszy” wcale nie dobiegło końca. W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o komisjach lekarskich podległych MSW a w perspektywie następnej kadencji Sejmu czeka na funkcjonariuszy likwidacja III grupy inwalidzkiej i zakaz łączenia procentów utraty zdrowia w związku ze służbą z wysługą emerytalną. Te argumenty pozwoliły Zarządowi Wojewódzkiego uznać za pewne to, że przed kolejną odsłoną „czarnego scenariusza legislacyjnego” uchronić nas może nie Związek a jedynie zmiana układu sił politycznych w rządzie następnej kadencji Parlamentu.

W swojej uchwale ZW powołał się na trzeźwą ocenę osiągnięć negocjacyjnych, jakie Związek odnotował od czasu przejęcia jego sterów przez Grzegorza Nemsa. Porównanie wszystkiego tego co policjanci przez ten czas stracili z tym, co udało się obronić, nie pozostawia złudzeń, że NSZZ Policjantów – Związek uznawany do niedawna za silną organizację – jest kierowany wyjątkowo nieudolnie. Zdaniem ZW, podejmowane Przez Zarząd Główny inicjatywy są albo nietrafione, albo przeprowadzane po terminie lub w sposób mało konsekwentny. Przykładem może być kwestia wyegzekwowania obiecanej przez premiera Tuska podwyżki dla policjantów. Pomimo wniosków i sugestii ze strony niektórych Zarządów Wojewódzkich, Przewodniczący ZG nie przejawił większego zainteresowania wykorzystaniem bardziej radykalnych instrumentów, na które zezwala Statut. W obliczu nieudolnych prób negocjowania stosownych zapisów w Budżecie Państwa na przyszły rok, władze ZG nie zaplanowały żadnych manifestacji związkowych. Nie wykorzystano ani argumentów politycznych, które zapewniają okres kampanii wyborczej i słabnące poparcie dla partii rządzących, ani dogodnej koniunktury ekonomicznej, uwidocznionej we wskaźnikach makroekonomicznych. Tymczasem inne grupy zawodowe ze sfery budżetowej podwyżkę w przyszłym roku otrzymają.  Prawie pewni podwyżki są też żołnierze Wojska Polskiego.

Władze Zarządu Głównego nie potrafią wykorzystać nawet tego, co w ich ocenie wyjątkowo sprzyja Policji i policjantom. A do tego bez wątpienia zaliczyć należy dobrą współpracę z Komendantem Głównym Policji, którą Przewodniczący Grzegorz Nems wciąż podkreśla. Nie ma i najprawdopodobniej nie będzie pozwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych na przygotowanie projektu rozporządzenia, które nadałoby policyjnym dodatkom służbowym i funkcyjnym charakteru motywującego ich do dłuższej służby. Uzgodnione założenia do projektu żółkną w biurku Komendanta Głównego Policji bez perspektyw na skuteczną inicjatywę, podobnie zresztą  jak zabiegi o urealnienie budżetu Policji, który bez sztucznego utrzymywania wakatów nie wystarcza nawet na paliwo do radiowozów. Przewodniczący ZG nie przejawia zainteresowania argumentami wskazującymi o przeciążeniu policjantów obowiązkami, które wynikają z wakatów. Stosowne wnioski w tej sprawie były przez Zarząd Główny odrzucane właśnie z jego inicjatywy.

Zarząd Wojewódzki, bez wnikania w szczegóły czy rzeczywiście mamy do czynienia ze zwykłym brakiem kompetencji Grzegorza Nemsa, czy też może z jego świadomym działaniem, dostrzegł bezwzględną konieczność jak najszybszego przeprowadzenia zmiany na tym stanowisku.

Na podstawie niniejszej uchwały upoważniono przewodniczącego ZW do prezentowania zgodnego z nią stanowiska i składania stosownych wniosków a delegaci reprezentujący wojewódzką organizację na najbliższym Krajowym Zjeździe, zobligowani zostali do złożenia wniosku o odwołanie Grzegorza Nemsa z funkcji Przewodniczącego ZG NSZZ Policjantów.

Sławomir Koniuszy