allianzlogo policja2016

alianz emeryt 2016

pzu policja 2015

pzu logo emeryt2015

warmia mazury 200

AP BEZUKOLO 1 2 ap 002

benjamin

bartus baner

pom bartek

Pomóż Oliwii

Obradował Zarząd Wojewódzki

10 11 12 2015 zarzad woj ikoW dniach 10 – 11 grudnia w Kajkowie obradował Warmińsko-Mazurski Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów w Olsztynie. Najwięcej uwagi przewodniczący zarządów terenowych poświęcili niezrealizowanym wnioskom o mianowanie policjantów na wyższe stanowiska służbowe i nowemu programowi ubezpieczeń grupowych „Policja 2015”.

Zarząd Wojewódzki przyjął również nowy Regulamin Funduszu Ochrony Policjanta Garnizonu Warmińsko-Mazurskiego. Ostatnie posiedzenie ZW w tym roku zakończyło tradycyjne spotkanie wigilijne z udziałem Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie insp. Marka Walczaka, jego zastępców a także przewodniczących wojewódzkich organizacji związkowych reprezentujących Państwową Straż Pożarną, Straż Graniczną, Służbę Więzienną, Służbę Celną i pracowników Policji.

Gośćmi uroczystej części obrad byli również przewodniczący Zarządów Regionów olsztyńskiej i elbląskiej „Solidarności” Józef Dziki i Jan Fiodorowicz, Komendant Powiatowy Policji w Ostródzie insp. Krzysztof Fic, Komendant Miejski Policji w Olsztynie, insp. Mieczysław Wójcik, kapelan Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie ks. dr inż. Zbigniew Czernik, ks. Arkadiusz Suchowiecki, Naczelnik Wydziału Kadr i Szkolenia KWP w Olsztynie mł.insp. Zbigniew Czajkowski, Naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej KWP w Olsztynie mł.insp. Tomasz Stawarski, Główna Księgowa KWP w Olsztynie Katarzyna Michalak oraz szef olsztyńskich psychologów podinsp. Jacek Doliński.

Gościem specjalnym był Stanisław Maleszewski były wieloletni Przewodniczący Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów w Olsztynie. Jako osoba wyjątkowo zasłużona dla policyjnej działalności związkowej, odebrał on Medal z okazji XXV rocznicy powstania tej organizacji. W gronie kilkunastu innych działaczy reprezentujących warmińsko-mazurski Zarząd Wojewódzki, taki sam medal otrzymał również Jan Fiodorowicz.

W powiatach nie ma pieniędzy na mianowania i na dodatki 

W kwestii mianowania policjantów na wyższe stanowiska służbowe, Zarząd Wojewódzki zwrócił uwagę na fakt, że wielu policjantów z komend miejskich i powiatowych na swój awans czeka nawet po trzy lata, i że nie jest to normalne ani z punktu widzenia przepisów, ani interesu służby (art. 37 ustawy o Policji mówiący o tym, iż policjantowi można powierzyć pełnienie obowiązków służbowych na innym stanowisku na czas nieprzekraczający 12 miesięcy), ani też długości oczekiwania chociażby przez policjantów z Komendy Wojewódzkiej czy Oddziału Prewencji. Przewodniczący ZW poinformował, że na stosowną zgodę Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie oczekują aż 403 wnioski o zabezpieczenie środków finansowych, których skutek miesięczny wyliczono na kwotę 92 tys. zł.

Komendant Walczak, odnosząc się do problemu, wymienił powody, dla których w chwili obecnej nie jest w stanie wyrazić zgody na mianowanie i wiążący się z tym wzrost dodatków służbowych i funkcyjnych. Jedyny powodem jest brak pieniędzy. A ten wiąże się przede wszystkim ze „średnią naliczeniową” na zatrudnionego policjanta i ze strukturą organizacyjną jednostek Policji w naszym garnizonie. Uwzględniając wysokość tej średniej (3937,19 zł. na policjanta KPP/KMP, w tym kursanta 1900 zł i 2900 zł. w przedziale 6 – 18 miesięcy służby), przekraczamy tę średnią dokonując jedynie awansów w stopniach w lipcu każdego roku. Nawet przyjmując wszystkich zaplanowanych na ten rok nowych policjantów, nie będziemy mieli na ten cel pieniędzy – stwierdził Komendant. Poinformował on również, że w Komendzie Wojewódzkiej i w Oddziale Prewencji sytuacja jest nieco lepsza, bo tam „średnia naliczeniowa” jest wyższa o ponad 300 zł (4304,23 zł) a Oddział Prewencji ma proporcjonalnie dużą liczbę nisko zaszeregowanych etatów, które obniżają przeciętne uposażenie  w całej Komendzie Wojewódzkiej.

Ze wstępnych wyliczeń, jakie zarządził Komendant wynika, że w poszczególnych jednostkach występują stosunkowo duże różnice. Dla przykładu, przeciętne uposażenie policjantów w Nidzicy czy w Braniewie znacząco przekracza „średnią naliczeniową” a dokładnie odwrotnie jest w Elblągu. Komendant, podejrzewa, że podobna sytuacja ma miejsce w obrębie poszczególnych garnizonów, ale tego nie wiadomo na pewno, bo poprzedni Komendant Główny nie odpowiedział na wniosek ZW.

Komendant Walczak podkreślił, że problem jest poważny i wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Pierwszym krokiem będzie przyjrzenie się aktualnej strukturze zatrudnienia i przeanalizowanie wszystkich elementów, które mogą okazać się istotne. Zapowiedział, że powoła zespół z udziałem przedstawicieli Zarządu Wojewódzkiego i jeśli będzie taka konieczność wystąpi do Komendanta Głównego Policji z odpowiednim wnioskiem. Przewodniczący ZW zadeklarował osobiste zaangażowanie w pracach tego zespołu, oczekując, że ta formuła szybko dostarczy merytorycznych argumentów i potwierdzi to, jak ZW ocenia przyczyny braku środków na przeszeregowania i na wzrost dodatków służbowych i funkcyjnych. Jego przypomniał, problem po stronie struktury zatrudnienia wiąże się przede wszystkim z okrojeniem etatowym garnizonu. Stwierdził, że od 2012 r. garnizon stracił prawie 200 najniżej zaszeregowanych etatów, co przy sztucznie utrzymywanych wakatach w sposób automatyczny wywindowało przeciętne uposażenie i wywołało problem finansowy. Rozwiązanie tego problemu wymaga w pierwszej kolejności dostosowania „średniej naliczeniowej” do istniejącej struktury a to leży w gestii Komendanta Głównego. Jeżeli zespół zajmie się problemem niezwłocznie, równie szybko będzie można wystąpić do Komendanta Głównego i zadbać o to, żeby działania stały się wreszcie skuteczne. 

„Policja 2015” gorsza od „Policja 2008”. ZW zapewni policjantom alternatywę.

Oceniając nowy program ubezpieczeniowy dla policjantów i pracowników Policji, ZW podzielił krytykę formułowaną przez większość policjantów, którzy uczestniczyli w spotkaniach z przedstawicielami brokerów i PZU. Skrytykowano przede wszystkim Zarząd Główny, który współtworzył warunki ubezpieczenia i który nie wziął pod uwagę zastrzeżeń Zarządu Wojewódzkiego. Podjęto uchwałę zobowiązującą przewodniczącego ZW do podjęcia prac nad zapewnieniem dla policjantów alternatywy. Powołany został zespół, który w najbliższych dniach zwróci się do towarzystw ubezpieczeniowych z ofertą dla policjantów naszego garnizonu. Dyskutowano na temat propozycji, przygotowanych dla policjantów w Małopolsce i w Zachodniopomorskim.

Nowy Regulamin FOP zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

Zmiana spowodowana była koniecznością dostosowania jego zapisów do obowiązujących potrzeb, a w szczególności racjonalizowania wydatków i podwyższania efektywności usług prawnych świadczonych przez upoważnione podmioty. Najistotniejsze zmiany wiążą się ze sztywnym określeniem maksymalnej wysokości pomocy finansowej FOP i zróżnicowaniem tej wysokości od tego, kto zawiera umowę z konkretną kancelarią prawną.

Jak podkreślono w uchwale wprowadzającej zmianę, w pierwszym przypadku, za odejściem od powiązania wysokości możliwej pomocy finansowej FOP z kwotą bazową w Policji przemawia sztywno określona wysokość składki członkowskiej. Dotychczas obowiązujące rozwiązanie nie było pod tym względem konsekwentne, ponieważ maksymalna wysokość pomocy FOP rosła wraz z wysokością kwoty bazowej a składka członkowska pozostawała na tym samym poziomie. Wprowadzone rozwiązanie ujednolici ten mechanizm zarówno po stronie wysokości pomocy, jak i wysokości składki.

Druga zmiana podyktowana jest koniecznością wyeliminowania zapisów niosących za sobą ryzyko pewnego rodzaju nadużyć, którym sprzyjała swoboda jaką mieli wnioskodawcy przy wyborze podmiotu świadczącego usługi prawne. To rozwiązanie zbyt mocno ograniczało możliwości dysponenta środków FOP jeśli chodzi o wpływ zarówno na jakość usług,  jak i koszty z tym związane. Kancelarie prawne wskazywane przez beneficjentów FOP bardziej koncentrowały się na uzyskaniu maksymalnego wynagrodzenia, niźli na efektach swojej działalności. Istniejące u nas rozwiązania nie miały precedensu w innych województwach, gdzie funkcjonują fundusze ochrony policjantów. Tamtejsze zarządy wojewódzkie w dużo większym stopniu stawiają na trwałą współpracę z kancelariami wyspecjalizowanymi w obronie i reprezentowaniu interesów policjantów. I ta współpraca wydaje się przynosić większe efekty niż u nas.

Sławomir Koniuszy