Nadzór sprawowany przez Komendanta Głównego Policji wykonującego funkcje organu założycielskiego nie był skuteczny. Opieszałe działania Komendanta Głównego Policji, posługującego się władczymi i niewładczymi środkami nadzoru, przyczyniły się w sposób pośredni do niskiej efektywności działalności CUL i osiągniętych przez niego wyników.
Pod taką konkluzją podpisał się Dyrektor Generalny MSW Wojciech Kijowski w sprawozdaniu z kontroli z dnia 7 lutego 2014 r., L.dz. DKSIW-K-I092-3/2014. Departament Kontroli Skarg i Wniosków MSW, działając na zlecenie NIK kontrolował w 2013 r. „nadzór Komendanta Głównego Policji nad działalnością Centrum Usług Logistycznych”.
Tworząc 9 listopada 2010 r. CUL, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji powierzył Komendantowi Głównemu Policji obowiązki organu założycielskiego instytucji gospodarki budżetowej i jednocześnie zobowiązał Komendanta do przeprowadzenia czynności związanych z przekształceniem gospodarstw pomocniczych w CUL. 21 grudnia 2010 r. nastąpiła rejestracja CUL w KRS.
CUL zostało powołane jako jednostka sektora finansów publicznych, która miała pokrywać koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. W tym celu CUL miało samodzielnie gospodarować mieniem kierując się zasadą efektywności jego wykorzystania zaś koszty igb miały być ponoszone tylko w ramach posiadanych środków finansowych, obejmujących uzyskane przychody oraz środki z poprzedniego okresu.
W komendzie Głównej Policji przyjęto wizję prezentowaną przez kierownictwo CUL, zakładającą opanowanie rynku usług serwisowych, wejścia na „rynek warsztatów wolnych” i sprzedawania franczyzy własnych procesów, co miało doprowadzić do zbudowania sieci 300 serwisów na koniec 2013 r.
Wielomilionowe straty, jakie CUL dość szybko wygenerował wykazały, że samodzielność tego podmiotu została mocno przeszacowana. Kontrola zarządzona prze Komendanta Głównego wykazała np., że kierownictwo CUL doprowadziło do utraty płynności finansowej – w okresie niespełna dwóch lat działalności wygenerowano straty w wysokości prawie 6 mln. zł., co stanowiło 28% przekazanego instytucji kapitału podstawowego (dokument pokontrolny z 21 grudnia 2012 r.).
W świetle ustaleń kontrolnych MSW stwierdzono, że Komendant Główny Policji sprawował nadzór nad procesem organizacji CUL w sposób niewystarczający, często w oparciu o nierzetelne analizy, co skutkowało brakiem możliwości zidentyfikowania szans i zagrożeń dla nowo powstałego podmiotu gospodarczego. Negatywnie oceniono też nadzór Komendanta związany z wyegzekwowaniem przez niego wydawanych poleceń w odniesieniu do przedłożenia strategii oraz informacji nt. działalności CUL. Od żadnego z Dyrektorów CUL Komendant nie uzyskał rzetelnych dokumentów we wskazanym przez siebie terminie. Działania Komendanta zmierzające do wyegzekwowania od Dyrektora CUL programów o charakterze naprawczym były prowadzone w sposób opieszały, co doprowadziło do stanu, w którym z miesiąca na miesiąc dynamicznie powiększała się strata finansowa CUL. Na dzień 31 marca 2013 r. zobowiązania finansowe w kwocie 14,2 mln zł. zbliżyły się do wartości bilansowej aktywów trwałych CUL. Kontrolerzy z MSW podkreślają, że w przypadku likwidacji CUL, zobowiązania igb przejąłby organ wykonujący funkcję organu założycielskiego, którym jest Komendant Główny Policji.
Opracowano na podstawie sprawozdania Departamentu Kontroli Skarg i Wniosków MSW z dnia 7 lutego 2014 r., L.dz. DKSIW-K-I092-3/2014