Prezydium Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów w Olsztynie zajęło stanowisko w sprawie ośmiozłotowych premii, które przyznano elbląskim policjantom z patrolówki. Znajdą tam Państwo odpowiedź na wyjątkową troskę Pana Przewodniczącego Nemsa o los warmińsko-mazurskich policjantów.
Bredni o 2 mln zł. oszczędności, zaczerpniętych z brukowego portalu „Elbląg24”, nie skomentowano, ponieważ są nieprawdziwe. Pan Nems z łatwością może te rewelacje zweryfikować w ramach wspaniałej współpracy z Komendantem Głównym Policji, albo zapoznać się z wcześniej publikowanym na naszej stronie stanowiskiem Rzecznika KWP w Olsztynie (http://www.zwnszzp.olsztyn.pl). Jeśli ma kłopot ze zrozumieniem prostego tekstu – a wiele na to wskazuje – przypomnę, że oszczędności w budżecie warmińsko-mazurskiej Policji na rok 2014 wyniosły 80 zł. (osiemdziesiąt złotych). Tych pieniędzy nie udało się wydać z uwagi na termin ostatniej transzy przekazanej przez Komendę Główną Policji.
Sławomir Koniuszy
STANOWISKO PREZYDIUM WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO ZARZĄDU WOJEWÓDZKIEGO
NSZZ POLICJANTÓW W OLSZTYNIE WS. OŚMIOZŁOTOWEJ MOTYWACJI
Olsztyn, dnia 6 lutego 2015 roku
Po spotkaniu przedstawicieli Zarządu Wojewódzkiego z załogą Komendy Miejskiej Policji w Elblągu, które odbyło się w dniu 5 lutego 2015 r. i bezpośrednim zapoznaniu się z opiniami policjantów na temat sposobu podziału środków uzyskanych z tytułu zmniejszenia uposażeń policjantów w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim, Prezydium Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów w Olszynie wyraża zdumienie z powodu zaniepokojenia okazywanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Komendę Główną Policji oraz Przewodniczącego Zarządu Głównego NSZZ Policjantów w związku z publikacjami prasowymi i doniesieniami medialnymi na temat żenująco niskich premii motywacyjnych udzielonych policjantom z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Elblągu.
Okazuje się, że osobami najmniej zbulwersowanymi zaistniałą sytuacją są funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji w Elblągu, którzy wiedzą, iż środki pochodzące z obniżenia uposażeń policjantów przebywających na zwolnieniach lekarskich powiększają fundusz nagród i zapomóg, znają przeznaczenie tych środków i zasady towarzyszące ich podziałowi. Za to nerwowość ze strony kierownictwa Policji i resortu Spraw Wewnętrznych, objawiająca się żądaniami natychmiastowego wyjaśnienia zaistniałej sytuacji może sugerować, że twórcy ubiegłorocznej reformy „L4” nie wiedzą, jak działa system, który sami zaprojektowali i – przy protestach środowiska służb mundurowych – wprowadzili w życie.
Zdaniem Prezydium Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego w Olsztynie, winą za – jak to relacjonowano w doniesieniach medialnych – sposób motywowania ośmieszający policjantów należy obarczyć system, u podstaw którego legły znowelizowane w połowie ubiegłego roku przepisy. Osiem złotych premii motywacyjnej nie jest bowiem efektem braku wyobraźni ze strony przełożonych czy też przedstawicieli NSZZ Policjantów, uczestniczących w uzgadnianiu zasad podziału, tylko rezultatem zastosowania wadliwych i niekompletnych przepisów. Zgodnie z art. 121g ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, środki finansowe uzyskane z tytułu zmniejszenia uposażeń policjantów w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim przeznacza się w całości na nagrody za wykonywanie zadań służbowych w zastępstwie policjantów przebywających na zwolnieniach lekarskich. Do ogólnikowo sformułowanej treści artykułu ani Minister Spraw Wewnętrznych, ani Komendant Główny Policji nie wydali żadnych przepisów wykonawczych lub wytycznych, konkretyzujących warunki przyznawania „rekompensaty” za wykonywanie zadań w zastępstwie chorego policjanta. Ustawa o Policji nie zawiera też żadnej delegacji ustawowej do wydania przepisów wykonawczych.
Kto jak kto, ale eksperci ministerialni a także Pan Komendant Główny Policji powinni zdawać sobie sprawę, że w funkcjonowaniu naszej formacji sytuacje, w których jeden policjant zastępuje innego chorego, zdarzają się nader rzadko, a już na pewno nie w plutonie patrolowo-interwencyjnym, gdzie dwóch chorych policjantów „wygenerowało” 200 zł. i należało te pieniądze podzielić na dwudziestu innych policjantów, tak jak to miało miejsce w Elblągu. Przy czym decyzja o rozdysponowaniu przekazanych przez Komendę Wojewódzką Policji środków podjęta była 18 grudnia 2014 r., kiedy wszystkie inne środki motywacyjne zostały już dawno przydzielone. Niektórzy uważają, że te 200 zł. można było przydzielić losowo jednemu policjantowi. Może i tak, z tym że byłoby to niezgodne z ustawą, no i niesprawiedliwe, gdyż obciążenie spowodowane nieobecnością dwóch policjantów rozłożyło się równomiernie na dwudziestu pozostałych. Dla policjantów uczestniczących w spotkaniu jest to zupełnie naturalne. Żaden z nich nie zgłosił konieczności modyfikowania zasad, w oparciu o które przyznano ośmiozłotową rekompensatę.
Tak niska nagroda motywacyjna jest oczywiście nieporozumieniem, ale szukanie winnych zaistniałej sytuacji wśród dysponentów tych środków również należy uznać za nieporozumienie. To nie kto inny, jak tylko Rząd i Parlament, głosami koalicji sprawującej władzę w tym kraju, przygotowali i uchwalili przepisy krzywdzące i ośmieszające policjantów. To właśnie górnolotnie sformułowane normy, nieprzystające do policyjnej rzeczywistości ośmieszają funkcjonujący w Policji system nagród i zapomóg.
Przed wadliwym prawem nie zdołali uchronić policjantów negocjatorzy reprezentujący centralne władze NSZZ Policjantów. W procesie reformowania przepisów dotyczących zwolnień lekarskich wykazali się kompletnym brakiem skuteczności. Nie potrafili, albo – oceniając formę, jaką przybrała wówczas akcja protestacyjna – nie chcieli zapobiec wprowadzeniu niekorzystnych zmian prawnych. Dzisiaj w żaden sposób nie przeszkadza to Przewodniczącemu Zarządu Głównego NSZZ Policjantów, aby przyłączyć się do grona zaniepokojonych i zatroskanych o los elbląskich policjantów i żądać wyjaśnień od Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów.
Prezydium Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów w Olsztynie apeluje do Pani Minister Spraw Wewnętrznych, do Pana Komendanta Głównego Policji oraz do Pana Przewodniczącego Zarządu Głównego NSZZ Policjantów o zaprzestanie stawiania problemu na głowie i utwierdzania społeczeństwa w fałszywym przekonaniu, że winę za kompromitujący sposób motywowania policjantów należy przypisać brakowi wyobraźni ze strony Komendanta Miejskiego Policji w Elblągu i przedstawicieli Zarządu Terenowego NSZZ Policjantów, biorących udział w uzgodnieniach podziału „zaoszczędzonych” na L-4 środków.
Do Pani Minister Spraw Wewnętrznych zwracamy się przy tej okazji z apelem o podjęcie działań zmierzających do zmiany omawianych przepisów i o urealnienie planu wydatków finansowych warmińsko-mazurskiej Policji, który przy okazji wizyty w elbląskiej Komendzie Policji ujawnił dramatyczny stan taboru samochodowego. Z 78. pojazdów służbowych, 36 jest niesprawnych i czeka na remonty bądź zakup zużytych elementów eksploatacyjnych. Chcąc naprawić tylko te 36 pojazdów i sprawić, żeby Komenda Miejska Policji w Elblągu mogła normalnie realizować swoje zadania, należałoby wydać wszystkie pieniądze przeznaczone na ten cel dla całego garnizonu w roku 2015. Problem dramatycznej sytuacji taboru samochodowego dotyczy w równym stopniu oczywiście całego garnizonu warmińsko-mazurskiego, jest jednak zaledwie wierzchołkiem góry lodowej w całej masie problemów, z którymi Policja i policjanci w tym regionie zmagają się na co dzień. To jednak odrębny temat i pozostaje nam żywić nadzieję, że Pani Minister zapyta o wszystkie inne istotne problemy i równie dynamicznie, jak w przypadku wyjaśniania bulwersująco niskich premii zajmie się ich rozwiązywaniem. Ze swojej strony deklarujemy konstruktywne i merytoryczne wsparcie.
Za Prezydium W-M Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów w Olsztynie:
/-/ Sławomir Koniuszy
/-/ Radosław Rząp
Do wiadomości:
1. Minister Spraw Wewnętrznych;
2. Komendant Główny Policji;
3. Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
4. Komendant Wojewódzki Policji w Olsztynie;
5. Komendant Miejski Policji w Elblągu;
6. Zarządy Wojewódzkie i Szkolne NSZZ Policjantów;
7. Zarządy Terenowe NSZZ Policjantów woj. warmińsko-mazurskiego;
8. Dziennik Gazeta Prawna.