allianzlogo policja2016

alianz emeryt 2016

pzu policja 2015

pzu logo emeryt2015

warmia mazury 200

AP BEZUKOLO 1 2 ap 002

benjamin

bartus baner

pom bartek

Pomóż Oliwii

Obywatelska inicjatywa legislacyjna ws. zmiany ustawy o Policji i innych ustaw weszła w kolejną fazę

inicjatywaobywatelskaObywatelska inicjatywa w spawie zmiany ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej oraz ustawy o Służbie Więziennej weszła w fazę zbierania podpisów. Do wszystkich zarządów terenowych NSZZ Policjantów woj. warmińsko-mazurskiego przekazujemy projekt ustawy wraz z uzasadnieniem i arkuszem przeznaczonym do zbierania podpisów.

Zgodnie z zaleceniami Komitetu Inicjatywy Obywatelskiej, projekt musi być wyłożony do wglądu w siedzibach organizacji związkowych, tak aby każdy zainteresowany obywatel mógł się zapoznać  z jego treścią. Podpisy będą zbierane do 10 kwietnia 2015 r.

Inicjatywa obywatelska ma na celu poprawę tego, co z punktu widzenie funkcjonariuszy służb mundurowych, zostało popsute przy okazji reformowania naszego systemu świadczeń zdrowotnych i odszkodowawczych. Założeniem niekorzystnej dla funkcjonariuszy reformy było zbliżenie regulacji obejmujących służby mundurowe do systemu powszechnego, ukształtowanego na gruncie prawa pracy. Część zmian – jak podkreślono w uzasadnieniu projektu inicjatywy obywatelskiej – była niewątpliwie słuszna, niemniej większość z nich spotkała się z szeroką krytyką funkcjonariuszy i związków ich reprezentujących. Mimo długich konsultacji społecznych, tylko niewielka część poprawek wniesionych przez ich uczestników została ostatecznie uwzględniona. Nowelizacji z 2014 r. zarzuca się niekonsekwencję w sposobie realizacji wyznaczonego celu. Wprowadziła ona niemal wyłącznie regulacje dla funkcjonariuszy uciążliwe i niekorzystne (m.in. obniżenie uposażenia przyznawanego w czasie choroby), argumentując, że takie rozwiązania znajdują się w systemie powszechnym. Tymczasem autorzy projektu nie zaczerpnęli z przepisów prawa pracy uregulowań, które mogłyby sytuację funkcjonariuszy poprawić (m.in. dotyczących dodatku pieniężnego za ponadnormatywny czas służby). Autorzy Nowelizacji z 2014 r. zdają się również nie dostrzegać szczególnego charakteru służby, uzasadniającego odmienny sposób jej normowania. Okoliczności te skłaniają do wniosku, że deklarowany przez prawodawcę cel nowelizacji był w istocie drugorzędny wobec względów rzeczywiście przemawiających za wprowadzeniem projektowanych zmian, tj. ograniczenia wydatków budżetu państwa w zakresie wypłaty uposażeń dla funkcjonariuszy ww. służb – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Sposobem na rozwiązanie problemów powstałych w wyniku niesprawiedliwej reformy z 2014 r. ma być m.in. zmiana zasad ustalania wysokości uposażenia należnego funkcjonariuszom w okresie choroby, a także zmianę zasad ustalania wysokości dodatków do uposażenia należnych za służbę w godzinach przekraczających ustawowy wymiar czasu służby oraz za służbę w porze nocnej. Projekt przewiduje również wprowadzenie przerw w czasie służby dla funkcjonariuszek karmiących piersią oraz prawo funkcjonariusza do odwołania od decyzji przełożonego o przyznaniu, obniżeniu lub odmowie przyznania nagrody rocznej.

Przewodniczący W-M ZW NSZZ Policjantów w Olsztynie

/-/ Sławomir KONIUSZY