19 lutego 2015 r. przewodniczący opozycyjnych Zarządów Wojewódzkich NSZZ Policjantów skierowali do Komendanta Głównego Policji list otwarty. Wskazali w nim kilka obszarów, w których koncentrują się główne problemy polskiej Policji i poprosili Komendanta o ujawnienie szczegółowych planów naprawczych. Ich zdaniem policjanci powinni lepiej poznać zamierzenia nowego Komendanta Głównego, ponieważ opublikowane w prasie wywiady nie są wystarczającym źródłem informacji.
Nawiązując do treści wywiadów opublikowanych w prasie na temat priorytetów Komendanta Głównego, związkowcy chcieli poznać szczegóły związane z przygotowaniami do przeprowadzenia zmian w ustawie o Policji, które pozwoliłyby na wypłacanie policjantom wynagrodzenia za tzw. nadgodziny. Bez poznania treści projektowanych uregulowań prawnych oraz bez zapoznania się z danymi stanowiącymi podstawę obliczenia skutków finansowych takich regulacji i źródła ich finansowania, trudno ocenić taką propozycję.
Związkowcy chcieli też poznać plany a być może już i konkretne działania na rzecz odmrożenia corocznej waloryzacji kwoty bazowej, na podstawie której wyliczane jest uposażenie zasadnicze policjantów; z planami bądź działaniami zapewniającymi regulację uposażeń policjantów na poziomie rekompensującym sześcioletni brak waloryzacji kwoty bazowej w Policji; z planem dostosowania poziomu wzrostu dodatków służbowych i funkcyjnych do możliwości wynikających z obowiązujących przepisów; z planami unifikacji przepisów obowiązujących w Policji i w Wojsku Polskim w zakresie należnych świadczeń; z działaniami na rzecz dostosowania planu wydatków Policji do rzeczywistych potrzeb w zakresie płynnego funkcjonowania tej instytucji a w szczególności zapewnienia odpowiednich nakładów na potrzeby inwestycyjno-remontowe w infrastrukturę obiektów będących w trwałym zarządzie Policji, w tabor samochodowy oraz jego zaplecze serwisowe, w sprzęt teleinformatyczny, jak również w wymianę umundurowania, która z przyczyn finansowych od wielu lat nie może być sfinalizowana; z planami dostosowania systemu kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego policjantów do bieżących potrzeb Policji i policjantów w zakresie efektywnego rozwoju ich kariery zawodowej.
Autorzy listu podkreślili, że uzyskanie stanu odpowiadającego rzeczywistym potrzebom Policji nie jest zadaniem łatwym, wymaga bowiem skierowania w poszczególne obszary stosunkowo dużych środków finansowych, a tych – jak wiadomo – budżet Policji nie przewiduje od wielu już lat. Zaniżone nakłady na Policję, to poniekąd wina następujących po sobie komendantów głównych. Związek Zawodowy nie pamięta przypadku, żeby któryś z Pana poprzedników przedstawił resortowi Spraw Wewnętrznych kompleksowy plan modernizacji Policji i uposażeń policjantów. Podejmowano co najwyżej działania reaktywne, kiedy brakowało środków na pokrycie tak podstawowych potrzeb, jak np. zakup paliwa do radiowozów. Rozwiązaniem tego typu problemów było i niestety wciąż pozostaje sztuczne utrzymywanie niepełnego zatrudnienia, za co de facto płacą sami policjanci nadmierną ilością obowiązków oraz nadgodzinami, za które – jak Pan doskonale wie – płacić nie trzeba. Jeśli już pojawiały się jakieś plany naprawcze, wiązały się z dalszym zaciskaniem pasa i kreatywną księgowością pod dumnie brzmiącym hasłem „racjonalizacji wydatków”.
Nie chcemy, aby wieloletnie niedoszacowanie budżetu Policji oznaczało, że należy rezygnować z planów gwarantujących rzeczywisty rozwój i sprawne funkcjonowanie Policji. Sprawna Policja, to podstawowy warunek sprawnie funkcjonującego państwa. Ów paradygmat nie jest jednak wystarczająco oczywisty przy corocznym planowaniu wydatków na Policję.
Szansę na odwrócenie tej fatalnej dla Policji i policjantów sytuacji wiążemy ze zmianą, która nastąpiła na stanowisku Komendanta Głównego. Nowy Komendant, to zazwyczaj nowe nadzieje. Liczymy, że za ogólnie sformułowanymi priorytetami pójdą kompleksowe plany naprawcze i konkretne działania. Liczą na to tysiące Pana podwładnych. Oczywiście nie wszystko zależy bezpośrednio od Komendanta Głównego, ale bez wątpienia, do jego obowiązków należy szczegółowe sformułowanie potrzeb i oszacowanie kosztów z nimi związanych.
Nie można oczekiwać od Policji, że będzie skutecznym gwarantem bezpieczeństwa wewnętrznego, jeśli wcześniej nie zadba się o odpowiednie nakłady na funkcjonowanie tej instytucji. Deklaracja Pani Premier Kopacz ogłoszona publicznie 17 lutego świadczy, że w przypadku Armii, Rząd potrafi podejmować właściwe decyzje. Nakłady na Wojsko Polskie zwiększą się od przyszłego roku o prawie 800 mln zł. To pokazuje, że Państwo posiada odpowiednie możliwości finansowe. Zaspokojenie potrzeb Policji i policjantów jest więc również możliwe, pod warunkiem, że szef tej formacji – w odróżnieniu od swoich poprzedników – będzie odpowiednio zdeterminowany i konsekwentny w walce z wieloletnimi zaniedbaniami.
Związkowcy zapewnili w liście, że zamierzają wykorzystać uprawnienia przewidziane w ustawach i Statucie NSZZ Policjantów, aby wspierać Komendanta Głównego Policji w działaniach na rzecz poprawy sytuacji polskich policjantów i Policji.
Związkowcy wyrazili nadzieję, że ich list spotka się z przychylnością oraz zdecydowaną i szybką reakcją Komendanta Głównego Policji.
ZW w Bydgoszczy: /-/Jarosław Hermańsk
ZW w Zielonej Górze: /-/Robert Bielecki
ZW w Łodzi: /-/Zbigniew Jagiełło
ZW w Krakowie: /-/ Janusz Łabuz
ZW w Olsztynie: /-/Sławomir Koniuszy
ZW w Poznaniu: /-/Andrzej Szary