allianzlogo policja2016

alianz emeryt 2016

pzu policja 2015

pzu logo emeryt2015

warmia mazury 200

AP BEZUKOLO 1 2 ap 002

benjamin

bartus baner

pom bartek

Pomóż Oliwii

Prawda o dodatku stażowym i o manipulacjach Prezydium ZG

manipulowanieRzekomy owoc kilkuletniej walki NSZZ Policjantów – projekt rozporządzenia zmieniającego zasady naliczania dodatku stażowego – to bubel zawierający poważne błędy zarówno w ocenie skutków regulacji (OSR), jak i m.in. w zakresie kompetencji poszczególnych ministrów do wydawania przepisów wykonawczych, które wynikają z upoważnień ustawowych.

Z punktu widzenie praktyki legislacyjnej, projekt został przygotowany zupełnie niewłaściwie i w przekazanym do uzgodnień kształcie nie może być skierowany do dalszego procedowania.  

Nie jest to bynajmniej opinia opozycyjnych Zarządów Wojewódzkich NSZZ Policjantów. Takie wnioski wynikają wprost z opinii Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (DKRM-141-433/15 z dn. 10 lutego 2015 r.), z opinii Ministerstwa Finansów (FS7.021.10.2015.ESL z dn. 23 stycznia 2015 r.) oraz z opinii Rządowego Centrum Legislacji (RCL.DPA. 542-39/15 z dn. 23 stycznia 2015 r.). Warto podkreślić, że wymienione opinie powstały zanim opozycyjne Zarządy Wojewódzkie skierowały swoje stanowisko do Pani Minister Spraw Wewnętrznych (wpłynęło do MSW dn. 2 lutego 2015 r., Ldz.  RKP 23267). Ponadto, wbrew temu co sugerują Prezydium ZG i Biuro Prasowe ZG, to organy uczestniczące w uzgodnieniach międzyresortowych nie pozostawiły na projekcie rozporządzenia suchej nitki i zwróciły uwagę, że bez usunięcia wskazanych uchybień projekt – a w zasadzie projekty – nie uzyskają wymaganej akceptacji.

W kontekście oskarżeń oraz oburzenia, jakie w członkach Prezydium ZG wzbudziło skierowanie do Pani Minister Spraw Wewnętrznych stanowiska opozycyjnych Zarządów Wojewódzkich, warto zwrócić uwagę na kilka faktów.

„Stanowisko-Wniosek” z dnia 19 stycznia 2015 r. adresowane było do Zarządu Głównego NSZZ Policjantów. W tym samym dniu (19 stycznia 2015 r., godz. 20.04) przesłane zostało pocztą elektroniczną (a potem papierową) do Zarządu Głównego i do wiadomości ZWiS. Korespondencję opatrzono treścią:  „W załączeniu przesyłam stanowisko opozycyjnych zarządów wojewódzkich NSZZ Policjantów na temat przesłanego do zaopiniowania projektu rozporządzenia MSW, zmieniającego zasady naliczania tzw. dodatku stażowego. W imieniu autorów stanowiska żądam wyjaśnienia, kto i na jakiej podstawie konsultował propozycję zawartą w rozporządzeniu, zanim oficjalnie trafiła ona do zaopiniowania. Informuję, że autorzy stanowiska domagają  się odrzucenia projektu w obecnym kształcie i wdrożenia zdecydowanych działań zmierzających do tego, aby resort Spraw Wewnętrznych niezwłocznie przedstawił policjantom propozycję wzrostu dodatku za długoletnią służbę w  maksymalnej wysokości 45% uposażenia zasadniczego, co pozwoli policjantom z 35-letnią wysługą osiągnąć ten sam skutek finansowy, jak w przypadku żołnierzy zawodowych. Z upoważnienia sygnatariuszy stanowiska: /-/ Sławomir Koniuszy, Do wiadomości: ZWiS.”

Po dziewięciu dniach od przesłania stanowiska-wniosku, Prezydium ZG podjęło decyzję (decyzja nr 77/VI/2015 z dnia 28 stycznia 2015 r.) z której wynikało, że argumenty i wnioski przedstawione przez sześć ZW nie zostały uwzględnione nawet w najmniejszym stopniu. Skutkiem tego było skierowanie w dniu następnym (29 stycznia 2015 r.) wniosku opozycyjnych ZW do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Warto przy tym podkreślić, że w tak ważnej dla środowiska policyjnego sprawie nie mógł się wypowiedzieć nawet sam Zarząd Główny NSZZ Policjantów, który zgodnie ze Statutem jest jedynym, kompetentnym organem do wydawania tego typu opinii. Organem, który przed podjęciem decyzji  zapewnia możliwość przeprowadzenia dyskusji i przedstawienia wszystkich argumentów, w tym argumentów opozycji. Poza tym, do tej pory nie wiadomo, kto i w jakim trybie konsultował projekt w imieniu ZG, zanim oficjalnie trafił on do zaopiniowania (patrz projekt rozporządzenia OSR pkt. 5: „co należy podkreślić , propozycję w zakresie wzrostu uposażenia zasadniczego z tytułu wysługi lat zostały skonsultowane ze Związkami Zawodowymi działającymi w Policji i uzyskał ich pełne poparcie.”).

Powstaje więc pytanie, kto tak naprawdę „ewidentnie narusza Statut NSZZ Policjantów” i wydając tak dalece nieodpowiedzialną opinię (decyzja Prezydium ZG nr 77/VI/2015 ), „działa na szkodę Związku i funkcjonariuszy Policji”?

Zastanówmy się przez chwilę, czy opozycyjne Zarządy Wojewódzkie, żądając wprowadzenia dodatku stażowego dla policjantów na zasadach zbliżonych do rozwiązań funkcjonujących w Armii, działały na szkodę policjantów? Czy upominając się o zapewnienie w budżecie Policji środków na dodatek stażowy sprzeniewierzyły się interesowi policjantów? Czy wyrządziły szkodę policjantom, ostrzegając przed politycznymi skutkami szafowania wakatami? Czy wyrządziły szkodę policjantom zwracając uwagę na to, w jaki sposób sztucznie utrzymywane wakaty wpływają na obciążanie ich dodatkowymi zadaniami, i jak to się odbija na ich zdrowiu?

Zastanówmy się również nad tym, co mają robić opozycyjne Zarządy Wojewódzkie, reprezentujące interes blisko 40 tys. polskich policjantów w sytuacji, kiedy ich opinie są ignorowane i kiedy w sprawach ważnych dla środowiska nie są zwoływane posiedzenia ZG?

Tryb administracyjny, na podstawie którego skierowano wniosek do Pani Minister Piotrowskiej w żadnym stopniu nie koliduje ze Statutem NSZZ Policjantów. Trzeba nie lada hipokryzji, żeby mając tyle na sumieniu, wytykać opozycyjnym ZW łamanie Statutu i działanie na szkodę policjantów. Obłuda i cynizm w wykonaniu Przewodniczącego Nemsa i wąskiego grona jego współpracowników, osiągnęły poziom, który trudno sobie wyobrazić.

Równie zaskakujące jest to, w jaki sposób Pan Przewodniczący i jego ekipa usiłowali przestraszyć policjantów wizją dramatycznych konsekwencji  skierowania przez opozycjonistów wniosku do Pani Minister Piotrowskiej. Na całe szczęście, Biuro Prasowe ZG w ostatnim akapicie (patrz „Prowokacja czy sabotaż”) zmniejsza napięcie i daje nadzieję, że szybka interwencja Prezydium ZG przywróci szansę na wprowadzenie stażowego.

Apelując do Pana Przewodniczącego, aby czasami skorzystał ze zdrowego rozsądku, przypomnimy słowa Pani Premier Kopacz, cytowane wielokrotnie przez media, po których być może zrozumie, że Rząd nie może wycofać się z podwyżki dodatku stażowego dla funkcjonariuszy: „W MSW trwają prace nad zmianą zasad naliczania dodatku za wysługę lat funkcjonariuszy resortu, które mają motywować i zachęcać do dłuższego pozostawania funkcjonariuszy w służbie. Zmiany zasad naliczania dodatku za wysługę lat obejmą funkcjonariuszy wszystkich służb podległych MSW – Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu. Przykładowo, w przypadku dzielnicowego posiadającego staż służby wynoszący 30 lat, aktualnie dodatek stażowy stanowi 25 proc. uposażenia zasadniczego, co daje kwotę 552,50 zł miesięcznie, a po podwyżce dodatek ten będzie wynosił 663 zł (30 proc. uposażenia zasadniczego), tj. wzrośnie miesięcznie o 110,50 zł. Zmiany wejdą w życie w 2015 r.”

Proponujemy Panu Przewodniczącemu, żeby chociaż na chwilę porzucił irracjonalne zachowania, zwołał w trybie pilnym Zarząd Główny, który przyjmie rozsądną opinię i przystąpi do zdecydowanych działań w celu zapewnienia policjantom podwyżki dodatku stażowego na warunkach wprowadzonych dla żołnierzy zawodowych i zabezpieczenia odpowiednich środków w budżecie Policji.

Jeżeli Zarząd Główny zadziała naprawdę racjonalnie, czyli inaczej niż na przestrzeni dwóch ostatnich lat, policjanci będą mogli rzeczywiście na tym skorzystać. A jeżeli Pan Przewodniczący nie wie jak to zrobić, niech popatrzy na organizacje związkowe, które w tej chwili są na ulicy bądź z niej niedawno zeszły, załatwiając większość swoich postulatów.

Sławomir Koniuszy, Andrzej Szary