6 maja 2014 r. spotkali się w Olsztynie przedstawiciele opozycyjnych zarządów wojewódzkich NSZZ Policjantów, aby omówić i przygotować wspólne działania w sprawach najistotniejszych z punktu widzenia reprezentowanych przez nich policjantów. Powodem tego spotkania – podobnie zresztą jak i wszystkich poprzednich – było niezadowolenie wywoływane brakiem lub nieskutecznością działań ze strony Zarządu Głównego NSZZ Policjantów.
Główne tematy spotkania poświecono waloryzacji uposażeń policjantów, problemom związanym z sztucznym utrzymywaniem wakatów a także ocenie obecnego systemu kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego policjantów. W oparciu o opinię prawną, uczestnicy spotkania skrytykowali uchwałę Zarządu Głównego NSZZ P nr 93/VI/2014 z 10 marca 2014 r. w sprawie zawieszenia udziału w obradach ZG przedstawicieli ZW w Łodzi. Przygotowano w tej sprawie wniosek do Głównej Komisji Rewizyjnej o stwierdzenie niezgodności tej uchwały ze Statutem NSZZ Policjantów.
W sprawie braku waloryzacji uposażeń, przedstawiciele zarządów wojewódzkich wezwali Przewodniczącego Zarządu Głównego do niezwłocznego podjęcia zdecydowanych działań zmierzających do zapewnienia w przyszłorocznej ustawie budżetowej środków finansowych na podwyżkę uposażeń policjantów zapowiedzianą przez Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska w programie działania Rządu wygłoszonym 18 listopada 2011 r. podczas pierwszego posiedzenie Sejmu VII kadencji. Pilność tych działań, zdaniem uczestników, uzależniona jest od harmonogramu prac Rządu nad przyszłorocznym budżetem, dlatego w stosownym wniosku do Przewodniczącego ZG zasugerowano datę, po przekroczeniu której wszelkie działania mogą okazać się znacznie mniej skuteczne.
Uczestnicy posiedzenia dostrzegli, że obecny czas z kilku istotnych powodów jest najdogodniejszy na spełnienie planów Premiera wobec uposażeń policjantów. Waloryzacja ich uposażeń pozostaje zamrożona aż od 2009 r. a tymczasem w kraju obserwujemy ożywienie gospodarcze, wyraźnie zaznaczone w aktualnych wskaźnikach makroekonomicznych. Do sprzyjających okoliczności śmiało też można zaliczyć perspektywę wyborczą. To za każdym razem czas, w którym politycy zdecydowanie chętniej niż zwykle gotowi są spełniać obietnice. Poza tym do exposé Premiera aktualnie rządzący przywiązywali i przywiązują wielką wagę. Spełnienie obietnicy Premiera może więc poprawić mocno nadwątlone zaufanie mundurowych do partii, która odpowiada za pogorszenie statusu prawnego i materialnego policjantów.
Zebrani podkreślili, że realizacja wniosku, to statutowy obowiązek NSZZ Policjantów, od którego nie sposób się uchylić.
Drugi wniosek do Przewodniczącego ZG dotyczył likwidacji sztucznie utrzymywanych w Policji wakatów. Powodem podjęcia tej inicjatywy była zmiana tegorocznego limitu oraz terminarza przyjęć do Policji. Według uczestników spotkania, mniejszy nabór oznacza dalsze pogorszenie warunków służby, które odbiją się nie tylko na zdrowiu policjantów, ale także i na bezpieczeństwie publicznym.
Zebrani ostro skrytykowali uchwałę Zarządu Głównego nr 93/VI/2014 z dnia 10 marca 2014 r., która pozbawiła Zarząd Wojewódzki w Łodzi prawa do czynnego udziału w posiedzeniach ZG ze względu na rzekome zaległości w przekazywaniu centrali części składek członkowskich. W świetle opinii prawnej uchwała została podjęta w oparciu o nieprawidłową interpretację przepisów Statutu w związku z czym postanowiono zwrócić się do Głównej Komisji Rewizyjnej o stwierdzenie jej niezgodności ze statutem.
Krytyce poddano także Porozumienie Komendanta Głównego Policji z Zarządem Głównym NSZZ Policjantów z 6 grudnia 2013 r. w aspekcie podziału środków pochodzących z niepełnego zatrudnienia, gdzie prawo do uzgodnień w tym zakresie zamieniono na konsultacje.
Zdaniem przedstawicieli opozycyjnych zarządów wojewódzkich § 2 pkt 3 tego porozumienia wymaga od Komendanta Głównego Policji przeprowadzenia tylko konsultacji z Zarządem Głównym, podczas gdy Związek posiada w tym zakresie znacznie dalej idące uprawnienia. § 10 pkt 7 Statutu NSZZ Policjantów doje bowiem Związkowi prawo do uzgadniania zasad wynagradzania, przyznawania nagród i zapomóg, a także uznaniowych składników uposażenia, kształtowania regulaminów dotyczących podziału środków z funduszy nagrodowych, motywacyjnych, zapomogowych i socjalnych. Gwarancją tego jakże ważnego uprawnienia jest art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia o Policji. Wyzbycie się prawa do uzgodnień w sprawie podziału pieniędzy pochodzących z wakatów, w ocenie zebranych, jest niezgodne ze Statutem NSZZ i szkodzi interesowi policjantów. Opłaca się za to Komendantowi Głównemu, który zyskał w ten sposób pełną swobodę w przeznaczaniu wakatowych pieniędzy zamiast na nagrody dla policjantów – na świadomie niedoszacowany budżet Policji. Taka sytuacja jest niedopuszczalna, zwłaszcza że sposób wykorzystywania środków wakatowych wywołuje duże niezadowolenie wśród policjantów.
Zebrani przestrzegali więc Przewodniczącego ZG przed samozachwytem z powodu podpisania porozumienia, gdyż wcześniejsze porozumienie z 7 lipca 2011 r., parafowane przez poprzedniego Komendanta Głównego Policji gen.insp. Andrzeja Matejuka i Antoniego Dudę było w tym zakresie dużo korzystniejsze i przede wszystkim zgodne ze Statutem i ustawą o związkach zawodowych.
Przyjęto też plan dalszych działań w celu odzyskania środków na jednorazowe dodatki, których pozbawiono policjantów z 7. województw w odwecie za wniosek w sprawie modernizacji szkolenia, doskonalenia zawodowego i kampanii społecznej, skierowany do Komendanta Głównego Policji w dniu 10 października 2013 r.
Sławomir Koniuszy