Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji w swojej ćwierćwiecznej historii doczekała się około pięćdziesięciu różnego rodzaju nowelizacji. Większość zmian była konsekwencją naturalnej ewolucji wynikającej z przemian społeczno-politycznych, podyktowanych koniecznością dostosowania uregulowań prawnych albo do coraz to nowych wyzwań stawianych przed Policją, albo do ratyfikowanego prawa Unii Europejskiej, ale nie zabrakło też zmian wymuszonych wyrokami Trybunału Konstytucyjnego.
Świętując okrągły jubileusz ustawy o Policji warto pamiętać, że w procesie jej poprawiania pod względem zgodności z ustawą zasadniczą dość istotną rolę odegrał również NSZZ Policjantów. Zważywszy na mnogość nowelizacji należało się spodziewać, że tak obszerna materia straci w pewnym momencie na spójności i pojawi się konieczność bardzo gruntownej zmiany, czyli uchwalenia całkiem nowej ustawy o Policji.
Pod koniec kwietnia w Sejmie odbyła się konferencja popularnonaukowa poświęcona 25-leciu naszej ustawy pragmatycznej. Wiceminister Spraw Wewnętrznych Grzegorz Karpiński poinformował przy tej okazji, że w jego resorcie powołany został zespół, który ma opracować całkiem nową ustawę o Policji. Wyraził przekonanie, że ta konferencja oraz inne, podobne spotkania przyczynią się do wypracowania wkładu, który temu zespołowi zostanie przekazany. Miesiąc wcześniej (30 marca 2015 r.) do komendantów wojewódzkich Policji, Komendanta Stołecznego, Komendanta CBŚP, Komendanta-Rektora WSPol w Szczytnie, komendantów szkół policyjnych, dyrektorów biur KGP oraz Dyrektora CLKP trafił wstępny projekt założeń do projektu nowej ustawy o Policji. Do 15 kwietnia 2015 r. Komendant Główny Policji miał otrzymać konkretne propozycje legislacyjno-prawne od podmiotów, które pracowały nad projektem założeń w wersji z 27 sierpnia 2014 r. Opiniujący zastanawiali się, które przepisy ich zadaniem wymagają uchylenia lub zmiany.
Oceniając projekt założeń przygotowany przez KGP, wiele propozycji wygląda obiecująco, ale są też i takie, które z punktu widzenia interesów policjantów mogą wzbudzać pewne obawy. Pomijając całą sferę propozycji zmian w zakresie uprawnień Policji, procedur związanych z prawidłową realizacją niektórych zadań albo kompetencji poszczególnych organów Policji, warto przyjrzeć się temu, co bezpośrednio wiąże się ze świadczeniami policjantów, odpowiedzialnością dyscyplinarną, rozwojem zawodowym, profilaktyką zdrowotną, bezpieczeństwem i higieną służby lub też systemową pomocą prawną. Załączając propozycje założeń zachęcamy do analizy przedstawionych tam rozwiązań i do zdecydowanie szerszej dyskusji niż ta, którą zaproponował Komendant Główny Policji na obecnym etapie prac.
Sławomir Koniuszy, Andrzej Szary